חשיבות תחזוקה ובדיקות תקופתיות של מעליות

קשה לדמיין את חיינו המודרניים ללא שימוש במעליות.
אין ספק, שהן קשורות באופן ישיר לאיכות החיים שלנו ומשפרות את יכולת התנועה שלנו ממקום למקום.
אולם, בשל השימוש הרב והיומיומי במעליות הן נשחקות וצוברות בלאי עם הזמן.
לכן, למען בטיחות הנוסעים וכדי לא להגיע להוצאות כספיות גבוהות – יש לשמור על תחזוקת מעליות תקינה, הכוללת בדיקות תקופתיות שגרתיות של המעליות ועל תחזוקה מוקפדת ואחראית.
בדיקות יסודיות בשילוב עם תחזוקה שוטפת ישמרו על המעליות בטוחות, יעילות ותקינות לאורך זמן רב.

מדוע חשוב לתחזק את המעליות ולהקפיד על בדיקות תקופתיות?

תיחזוק מעליות והקפדה על בדיקות תקופתיות הינם כלל מספר אחד בשמירה על אורך חיי המעלית ועל בטיחות הנוסעים בה.
כאשר מתקינים בבניין מעלית הכוונה היא שתחזיק מעמד לאורך זמן רב.
אך עם זאת, לא ניתן להתעלם מהעובדה שהמעלית פועלת ללא הפסקה לאורך שנים ועם הזמן היא מתחילה לצבור בלאי ולהישחק.
אם מתחזקים כראוי את המעלית ניתן לתפוס בזמן ליקויים ובעיות מתפתחות ולטפל בהן לפני שיחמירו ו/או יסכנו את בטיחות הנוסעים.

חוק אחזקת מעליות

בישראל קיים חוק הנקרא "חוק אחזקת מעליות", המחייב כל מעלית שהיא להיות תחת תחזוקה שוטפת וסדירה.
החוק קובע:

האחריות על הבדיקה הראשונית של המעלית לפני הפעלתה היא של מכון התקנים. נציג המכון יוודא שהמעלית עומדת בתקנים המחויבים ע"פ החוק מבחינת עמידותה, פעילותה ורמת הבטיחות שבה.
אם נציג מכון התקנים מאשר את כל הפרמטרים הללו – ניתן להתחיל ולהפעיל את המעלית בצורה סדירה.
לאחר שנה – תחזוקת המעלית והבדיקות התקופתיות עוברות לאחריות החברה שהתקינה את המעלית.
החברה הזו גם אחראית על תיקון הליקויים והבעיות במעלית מעתה.
החוק קובע כי בכל מעלית חייבת להיות תחזוקה שוטפת.
טכנאי המעליות חייב לרשום את כל מה שתוקן, הוחלף או חודש במעלית בצורה מסודרת.
בעת תיקון, חידוש או החלפת חלק יש להשתמש אך ורק  בחלקי חילוף מקוריים של יצרנית המעלית.
יש להשאיר במעלית מסמך המפרט את תאריך הבדיקה וכן את טלפון שירות האחזקה כדי שיהיה אפשר להזעיק את השירות באופן דחוף במידת הצורך.

כיצד מתחזקים כהלכה את המעלית?

במעליות גדולות ועמוסות - על חברת תחזוקת המעלית לבצע בדיקת תקינות כל שלושה שבועות.
במעליות קטנות ופחות עמוסות - בדיקה אחת לחודשיים.
בדיקת ביקורת כל חצי שנה על ידי גורם חיצוני (משרד העבודה) שאינו שייך לחברת התחזוקה של המעלית.
רק לאחר קבלת אישור על תקינות המעלית מאותו בודק
חיצוני – מותר להפעילה שוב.
אם יש סימנים כלשהם לאי תקינות המעלית, כגון: תקלות שחוזרות ונשנות, היתקעות, בעיות בסגירה ופתיחת דלתות ועוד – יש להזמין מיד את שירות התחזוקה של המעלית.
מה חשוב לבדוק במעלית: כל מה שקשור לבטיחות, מהירות המעלית, תקינות כפתורי הקומות ומתגי החירום, לוח פיקוד, תקינות דלתות המעלית – פתיחה וסגירה, שלמות קירות המעלית, תקינות מערכת הקשר לשעת חרום (כפתור מצוקה),  עמידת המעלית בעומס לפי התקן שלה, אם יש ליקויים בנגישות המעלית ועוד.
לעיתים יש צורך בשיפוץ המעלית והחלפת רכיבים שונים בה המתגלים בתפקוד לא מספק.
במהלך החידוש/שיפוץ ניתן להכניס בה חלקים יותר מודרניים ומשוכללים מאשר היו בה קודם לכן, המיועדים לשיפור הביצועים ולהגדלת רמת הבטיחות שבה.
שיפוץ צורתה החיצונית של המעלית
שמירה על ניקיון המעלית באופן קבוע