מחקר: זמן המתנה למעלית

עובדי משרד בניו-יורק ביזבזו כ-16 שנות חיים על המתנה למעלית. מחקר של יבמ (IBM) מגלה כמה זמן אנחנו זורקים לפח בגלל מעליות איטיות

מחקר של חברת יבמ (IBM) בארה"ב, שפורסם ב-2010, מגלה כי מעליות איטיות ולא-יעילות עלולות לבזבז זמן יקר מאוד של עובדי משרדים בעיר. המחקר, תחת הכותרת "בניינים חכמים יותר" (Smarter Buildings), חישב ומצא כי על סמך מדגם של 6,486 עובדים שהשתתפו במחקר, עובדים בניו-יורק ביזבזו בממוצע 16.6 שנים בהמתנה למעלית בשנה אחת. בעיר לוס אנג'לס היה זמן ההמתנה הכולל 8.7 שנים, שיקגו 9 שנים, יוסטון 6.8 שנים.

זמן ההמתנה הכולל גבוה בהרבה מזמן השימוש בפועל במעלית, שבעיר ניו-יורק עומד על סכום כולל של 5.9 שנים בלבד (זאת בהשוואה ל-16.6 שנות המתנה כוללות). 

על פי המחקר, בניינים צורכים כ-72% מכלל צריכת החשמל, מתוכם 50% מתבזבזים. כמו כן, בניינים פולטים 38% מכלל גזי-החממה הקשורים בצריכת חשמל. הבניינים, הלכה למעשה, מזהמים יותר מן המכוניות שלנו, באופן יחסי. הבזבוז נובע מאי-הטמעה של תוכנות ניהול אנרגיה וטכנולוגיות אוטומציה חדשניות.

המחקר של יבמ מצא כי על פי הנשאלים, כי רק ב-27% מן הבניינים מכילים חיישנים המזהים נוכחות של עובדים בחדרים ומתאימים את התאורה והטמפרטורה בהתאם. רק 14% מן הבניינים משתמשים באנרגיה מתחדשת, כמו אנרגיה סולרית, למשל. בערך 79% מהנשאלים אמרו כי הם משתדלים לחסוך משאבים כמו חשמל ומים כחלק משגרת עבודתם. 75% מהנשאלים אמרו כי יקפידו יותר לחסוך במשאבים אם יתוגמלו בהתאם.

ידוע כי קליפורניה מובילה על פני מדינות אחרות בארה"ב בכל מה שנוגע ל"בנייה ירוקה" ושימוש באנרגיה מתחדשת. המחקר מחזק טענה זו, כאשר הוא קובע כי לוס אנג'לס מובילה על ערים אחרות בחיסכון בחשמל.

זמן ההמתנה הממוצע במעלית הוא פונקציה של כמות המעליות בבניין, מימדי תא המעלית, מספר הקומות בבניין, כמות המשתמשים השעתית והיומית, מהירות המעליות וזמני שיא בשימוש. ככל שיש יותר מעליות בכל בניין, זמן ההמתנה הממוצע יקטן. ככל שהמעלית יעילה יותר ומהירה יותר, תגבר שביעות הרצון של המשתמשים. מצב שבו מעלית אחת ויחידה משרתת כמות גבוהה של משתמשים, מבטיח תסכול רב מצד המשתמשים, כמו גם בזבוז זמן של עשרות ואף מאות אנשים ביום.

טכנולוגיות חדשניות כגון "מולטי" (MULTI) מקטינות באופן משמעותי את זמן ההמתנה באמצעות שימוש במספר רב של מעליות, הנעות בלולאה בו-זמנית. מבחינת המשתמש, אין שום שינוי נראה לעין. אך מבחינת המעליות, הדלתות נפתחות כל 15-30 שניות. הטכנולוגיה אינה משתמשת בכבלים, ונראית למעשה כמו רכבת אנכית.

שימוש במספר רב של תאי מעליות בפיר מעלית אחד יכול לחסוך זמן, אנרגיה ומשאבים נוספים. כך, שיטת "מולטי" מאפשרת ניצול מיטבי של חלל הפיר, תוך הקטנת זמן ההמתנה למינימום הנדרש. בעזרת שימוש במספר רב של תאי מעליות, כמו רכבת מטרו צפופה, ניתן להסיע כמות גדולה של נוסעים בזמן קצר.